Now Reading
Άλλαξε Συνήθειες – Τα 5 βήματα για να το κάνεις σωστά!

Άλλαξε Συνήθειες – Τα 5 βήματα για να το κάνεις σωστά!

BIKY

Όπως ήδη γνωρίζουμε οι συνήθειές μας  αναπτύσσονται και ενισχύονται με την καθημερινή η συχνή επανάληψη. Και όλα αυτά που κάνουμε σε καθημερινή βάση τελικά καθορίζουν την προσωπικότητα μας.

Εάν σκέφτεσαι λοιπόν πως ήρθε ή ώρα να αλλάξεις κάποιες από τις συνήθειές σου και να τις αντικαταστήσεις με άλλες, καλύτερες που σε εξυπηρετούν τότε συνέχισε να διαβάζεις καθώς παρακάτω θα σου πω περιληπτικά πως χτίζονται οι συνήθειες, για ποιο λόγο πρέπει να αντικαταστήσεις τις συνήθειες που δεν σε εξυπηρετούν και ποιος είναι ο τρόπος για το κάνεις σωστά.

Πως διαμορφώνονται οι συνήθειές μας

Μια συνήθεια διαμορφώνεται μέσα από τα παρακάτω 3 στάδια:

  1. Υπενθύμιση
  2. Ρουτίνα
  3. Ανταμοιβή

Στα αγγλικά είναι γνωστό ως το μοτίβο των τριών R’s , και η ονομασία του προκύπτει από τα αρχικά των λέξεων Reminder – Routine – Reward.

Για να γίνει περισσότερο κατανοητό ας δούμε ένα παράδειγμα μιας συνήθειας που όλοι έχουμε (έτσι πιστεύω δηλαδή!) στην καθημερινότητά μας. Το πλύσιμο των πιάτων.

  1. Περνάς μπροστά από το νεροχύτη και βλέπεις τα άπλυτα πιάτα (Υπενθύμιση).
    Σ’αυτή την πρώτη φάση ενεργοποιείται η συνήθεια υπενθυμίζοντάς σου ότι πρέπει να πλύνεις τα πιάτα. Τις περισσότερες  φορές αυτό γίνεται ασυναίσθητα.
  2. Βάζεις τα γάντια σου (εάν χρησιμοποιεις), παίρνεις το σφουγγαράκι, ρίχνεις απορρυπαντικό και πλένεις τα πιάτα(Ρουτίνα).
    Ακολουθείτε όλα τα βήματα για να υλοποιήσετε την συνήθεια σας.
  3. Καθαρά πιάτα, αίσθηση της καθαριότητας. Ικανοποίηση ότι δεν υπάρχει εκκρεμότητα (Ανταμοιβή).
    Η ανταμοιβή εδώ είναι το αποτέλεσμα μετά την εκτέλεση της ρουτίνας που ακολουθούμε για να υλοποιήσουμε την συνήθεια μας.

Αυτό είναι ένα παράδειγμα μιας “καλής” συνήθειας. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που κάποια συνήθεια που έχω δεν με εξυπηρετεί ή ακόμη χειρότερα με βλάπτει;

Ας δούμε μία τέτοια συνήθεια με ένα ακόμη παράδειγμα. Το πρωινό ξύπνημα.

  1. Χτυπάει το ξυπνητήρι στις 7:00 το πρωί για να πας στη δουλειά ή να ετοιμάσεις τα παιδιά για το σχολείο (Υπενθύμιση).
  2. Πατάς την αναβολή να «κλέψεις» λίγα λεπτά ύπνου ακόμη(Ρουτίνα).
  3. Ευχαριστιέσαι το χουζούρεμα και λίγο ακόμη ύπνο(Ανταμοιβή).

Σ’αυτή τη δεύτερη περίπτωση η ευχαρίστηση του επιπλέον ύπνου λειτουργεί ως ανταμοιβή, όμως τις περισσότερες φορές αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να τρέχεις μετά σαν τρελή να προλάβεις και πολλές φορές να καθυστερείς. Και αυτό δεν σε κάνει να αισθάνεσαι καθόλου καλά. Αντιθέτως σου προκαλεί άγχος και σε γεμίζει με τύψεις.

Όσο πιο συχνά επαναλαμβάνουμε τη συγκεκριμένη ρουτίνα τόσο πιο ισχυρή γίνεται η συνήθεια μας.

Για πιο λόγο να αντικαταστήσεις μια κακή συνήθεια

Οι περισσότερες κακές μας συνήθειές αν το καλοσκεφτείς οφείλονται στο άγχος και στην έλλειψη ενδιαφέροντος.
Το ότι πίνεις πολύ αλκοόλ, καπνίζεις πολύ, κολλάς με τις ώρες στην τηλεόραση – υπολογιστή – κινητό, τρως ανθυγιεινά σνακ, τρως τα νύχια σου, παίζεις τυχερά παιχνίδια, κοιμάσαι πολύ ή οτιδήποτε άλλο είναι απλά μια απάντηση στο άγχος σου ή στην βαρεμάρα σου.
Αυτές οι συνήθειες λοιπόν έρχονται να καλύψουν την βασική ανάγκη που έχουμε να ανακουφιστούμε από το άγχος μας ή να γεμίσουμε το χρόνο μας με κάτι που μας προσφέρει έστω μία προσωρινή ικανοποίηση.

Αυτός είναι και ο λόγος που τις περισσότερες φορές αποτυγχάνουμε να κόψουμε μια κακή συνήθεια. Εάν θέλεις  πραγματικά να τα καταφέρεις είναι κρίσιμο να καταλάβεις πως η κακή συνήθεια θα πρέπει να αντικατασταθεί με μία νέα καλή συνήθεια ώστε να ικανοποιηθεί αυτή σου η ανάγκη.

Έχεις πολύ περισσότερες πιθανότητες να καταφέρεις να σταματήσεις να τρως γλυκά και σοκολάτες εάν αντικαταστήσεις με κάποια άλλη συνήθεια που θα ανακουφίσει την ανάγκη σου. Μπορείς για παράδειγμα αντί να φέρνεις όλα αυτά τα παχυντικά σνακ στο σπίτι σου να αγοράσεις φρέσκα φρούτα. Και όταν σου έρθει η επιθυμία για κάτι γλυκό να φας ένα φρούτο.

Σίγουρα δεν είναι τόσο εύκολο και θα υπάρξουν πολλές φορές που θα λοξοδρομήσεις αλλά μην αποθαρρύνεσαι. Όπως προανέφερα, όσο πιο συχνά επαναλαμβάνουμε τη συγκεκριμένη ρουτίνα τόσο πιο ισχυρή γίνεται η συνήθεια μας.
Αυτό που θέλουμε να πετύχουμε στην πραγματικότητα είναι να αλλάξουμε την φυσική ροή του εγκεφάλου και πίστεψε με ο καθένας μας είναι ικανός να το κάνει.

Άλλαξε συνήθειες σε 5 βήματα

 

1. Αναγνώρισε και αποδέξου ότι έχεις κάποια κακή συνήθεια

Αν και για πολλούς θεωρείται αυτονόητο σε βεβαιώνω πως ένας από τους λόγους που κρατάμε ακόμη τις κακές συνήθειες μας είναι γιατί χρησιμοποιούμε ένα σωρό δικαιολογίες και ορθολογικές εξηγήσεις προς τους άλλους αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό.

Το πρώτο βήμα λοιπόν είναι να παραδεχθείς ότι κάποια συνήθεια που έχεις σου κάνει κακό. Ή τουλάχιστον έτσι σου λένε οι γύρω σου. Καμιά φορά μας τα λένε και κλείνουμε τα αυτιά. Καλό θα είναι να μάθεις να ακούς τι έχουν να σου πουν οι άλλοι (τουλάχιστον αυτοί που εμπιστεύεσαι), να βάζεις τον εγωισμό σου στην άκρη και να λαμβάνεις αυτή την πληροφορία ως μια ευκαιρία να δώσεις στον εαυτό σου μια καλύτερη προοπτική.

Τη στιγμή λοιπόν που θα αναγνωρίσεις ότι μια συνήθεια είναι επιβλαβής για τον εαυτό σου μόνο τότε θα αποφασίσεις να αναλάβεις δράση. Ήρθε η ώρα να πιάσεις το μολυβάκι σου και σε πρώτη φάση να καταγράψεις όλες τις συνήθειες που θεωρείς ότι σου κάνουν κακό και πρέπει να αντικαταστήσεις.

2. Θέσε σαφείς και ρεαλιστικούς στόχους

Είναι πολύ σημαντικό να έχεις συγκεκριμένο στόχο.
Για παράδειγμα εάν θέλεις να βάλεις την συνήθεια της άσκησης στη ζωή σου δεν αρκεί να πεις  πως θα κάνεις γυμναστική συχνότερα.

Τι γυμναστική θα κάνεις?
Τι θες να πετύχεις?
Θέλεις απλά να αποκτήσεις περισσότερη ενέργεια, αντοχή και να είσαι πιο ευέλικτη στην καθημερινότητά σου;
Θέλεις να χάσεις βάρος, να έχεις καλοσχηματισμένο κορμί η να γυμνάσεις συγκεκριμένα μέρη του σώματος;
Με ποιόν τρόπο θα το πετύχεις;
Θα πας για τρέξιμο ή ποδήλατο;
Θα ακολουθείς κάποιο πρόγραμμα στο σπίτι;
Θα πας γυμναστήριο;
Κάθε πότε;
Τρεις φορές την εβδομάδα; Πέντε;
Πρωινές ή βραδινές ώρες;

Πρέπει να αποφασίσεις για τις λεπτομέρειες ώστε να είσαι σε θέση να δημιουργήσεις ένα συγκεκριμένο πλάνο. Έτσι θα είσαι σε θέση να ελέγξεις την πρόοδο σου άλλα και να γνωρίζεις με ακρίβεια αν πέτυχες ή όχι το στόχο σου.

Σε αυτή τη φάση θα πρέπει να τα βάλεις κάτω και να είσαι ρεαλίστρια και ειλικρινής με τον εαυτό σου. Δεν μπορείς να βάλεις για παράδειγμα στόχο να πηγαίνεις γυμναστήριο για δύο ώρες την ημέρα / 6 φορές την εβδομάδα εάν δουλεύεις και έχεις 3 παιδιά.
Ούτε να χάσεις 10 κιλά μέσα σε ένα μήνα. Κάτι τέτοιο είναι αν όχι αδύνατον, υπερβολικά δύσκολο να επιτευχθεί. Το πιο πιθανό είναι ότι δεν θα καταφέρεις να πετύχεις  το στόχο σου με αποτέλεσμα να απογοητευτεiς, να χάσεις τον ενθουσιασμό σου και να τα παρατήσεις.
Είναι σημαντικό λοιπόν να εκτιμήσεις σωστά το τι μπορείς να κάνεις θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους.

3.Ξεκίνα με μικρά βήματα.

Είναι πολύ δύσκολο εάν είσαι βραδινός τύπος μια μέρα να αποφασίσεις ότι από αύριο θα κοιμάσαι νωρίς και θα ξυπνάς χαράματα.
Χρειάζεται κάποιος βηματισμός για να φτάσεις στον τελικό στόχο. Να ξεκινήσεις με μικρά βήματα και να χτίσεις τη νέα σου συνήθεια κατακτώντας καθημερινά μικρές νίκες.
Έτσι θα αποκτάς κάθε μέρα περισσότερη εμπιστοσύνη στον εαυτό σου και στις δυνάμεις σου και θα είναι ευκολότερο να προχωρήσεις με αυτοπεποίθηση προς τον τελικό σου προορισμό.

See Also


Τι μπορείς να κάνεις;
Δώσε στον εαυτό σου ένα χρονικό περιθώριο και σπάσε στο στόχο σου σε μικρότερα κομμάτια.
Για παράδειγμα αν θέλεις να ξυπνάς και να κοιμάσαι πιο νωρίς ξεκίνα για τις επόμενες 3 μέρες να κοιμάσαι 10 λεπτά πιο νωρίς και να κοιμάσαι αντίστοιχα 10 λεπτά πιο νωρίς. Τις επόμενες 3 άλλο ένα δεκάλεπτο και πάει λέγοντας μέχρι να φτάσεις στο στόχο σου.

4. Κρατήστε στο μυαλό σου την εικόνα της Ανταμοιβής.

Μην ξεχνάς την ανταμοιβή που θα έχεις από τη νέα σου συνήθεια. Ποια θα είναι τα οφέλη από αυτή σου την αλλαγή; Φέρε ξανά και ξανά την εικόνα της ανταμοιβής στο μυαλό σου.
Ειδικά εκείνες τις στιγμές που αμφιβάλλεις για τις  δυνάμεις σου επειδή τα παράτησες στη μέση της διαδρομής μην χάνεις την πίστη σου.
Ξεκινά πάλι. Θέλει δουλειά, επιμονή και κόπο. Αυτός είναι και ο λόγος που προτείνω να σχεδιάζεις με μολύβι. Για να έχεις τη δυνατότητα να πάρεις τη γόμα σου , να σβήσεις και να θέσεις τα νέα όρια.

Τις στιγμές εκείνες που πάει το χέρι να πατήσει την αναβολή στο ξυπνητήρι να θυμάσαι τι έχεις να κερδίσεις εάν σηκωθείς στην ώρα σου. Οραματίσου την εικόνα της ανταμοιβής από τη νέα σου συνήθεια και άντλησε από αυτή όλη την ενέργεια που χρειάζεσαι για να σηκωθείς.

5. Επιβράβευσε τον εαυτό σου.

Επιβράβευσε τον εαυτό σου κάθε φορά που καταφέρνεις να κατακτήσεις μια νέα συνήθεια.
Εάν για παράδειγμα κατάφερες τελικά να βάλεις την άσκηση στη ζωή σου και έχασες εκείνα τα 5 περιττά κιλάκια, κάνε ένα δώρο στον εαυτό σου. Πάρε ένα ωραίο ρούχο που όλο το έβλεπες άλλα δεν το έπαιρνες γιατί δεν σε κολάκευε.  Εάν κατάφερες  να μην τρως πια τα νύχια σου ήρθε η ώρα να κάνεις ένα ωραίο μανικιούρ.

Σημαντικό!

Μην παραλείπεις να επιβραβεύεις καθημερινά τον εαυτό σου για να αυξάνεις έτσι την αυτοπεποίθηση σου. Αυτό θα δυναμώσει την επιθυμία σου να το επαναλάβεις ξανά και ξανά , που είναι και το ζητούμενο, και έτσι θα χτίσεις τη νέα σου συνήθεια.
Γι’αυτό μην ξεχνάς κάθε φορά που θα πετυχαίνεις μία μικρή νίκη να κάνεις τον εαυτό σου να αισθανθεί καλά.

Για το παραπάνω παράδειγμα κάθε φορά που θα καταφέρνεις να σηκωθείς στην ώρα σου, πήγαινε στον καθρέφτη σου και πες στον εαυτό σου ‘Ουάου! Δεν ήταν δύσκολο τελικά. Μπράβο μου! Τα κατάφερα! Τώρα έχω και λίγη ώρα  στη διάθεση μου για μένα. ’

Θέλεις να υποστηρίξεις το Simple Happy;

♥Μπορείς να με ακολουθήσεις σε Facebook, Instagram  και  Pinterest

♥Μοιράσου το άρθρο με κάποιον που πιστεύεις ότι μπορεί να τον ενδιαφέρει.

♥Κάνε τις αγορές σου από τους παρακάτω συνδέσμους:

Public.gr,   e-shop.gr Trelanemas.gr και   esmarket.gr

Κάνοντας τις αγορές σου από τους παραπάνω συνδέσμους  ένα μικρό μέρος των χρημάτων επιστρέφει στο Simplehappy.gr χωρίς κάποια επιπλέον χρέωση για σένα.

What's Your Reaction?
Αγαπώ
0
Δεν είμαι σίγουρη
0
Ενθουσιασμένη
0
Μη ξεράσω...
0
Χαρούμενη
0

Simple Happy | Copyright © 2020.

ALL RIGHTS RESERVED.

Scroll To Top