Now Reading
Βοήθεια. Το παιδί μου δεν κοιμάται με τίποτα!

Βοήθεια. Το παιδί μου δεν κοιμάται με τίποτα!

BIKY
Το παιδί μου δεν κοιμάται

Έρχεται η ώρα να βάλεις το παιδί σου για ύπνο και τρέμεις στη  σκέψη ότι θα πρέπει να αντιμετωπίσεις ξανά την αλλόκοτη συμπεριφορά του και τα πείσματά του; Δεν είσαι η μόνη.

Ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών, από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους έως και την σχολική τους ηλικία, αρνούνται επίμονα να κοιμηθούν και επιστρατεύουν όλα τα όπλα τους προκειμένου να μην τελειώσει ακόμη αυτή η μέρα.

Όταν φτάνει η στιγμή του ύπνου το παιδί δεν θέλει να πλύνει τα δόντια του, δεν θέλει να βάλει πιτζάμες, τρέχει σαν παλαβό, ουρλιάζει, θέλει κι άλλο παιχνίδι, τηλεόραση, πεινάει, διψάει, κατουριέται, πονάει και δεν υπακούει σε τίποτα.
Μεταμορφώνεται σε ένα μικρό τερατάκι που μπορεί με μεγάλη επιτυχία να σε βγάλει από τα ρούχα σου, να σε θυμώσει πραγματικά και να σε κάνει να φωνάζεις.

Εσύ στη συνέχεια αισθάνεσαι τύψεις που φώναξες, ηρεμείς, πας με τα νερά του, γιατί τι άλλο μπορείς να κάνεις, μικρό παιδάκι είναι. Χαλαρώνεις λίγο και όταν καταφέρεις να το βάλεις να ξαπλώσει τότε θέλει κι άλλα παραμύθια, κι άλλη κουβεντούλα, ξαναδιψάει, ξαναπεινάει και δεν θέλει να φύγεις από δίπλα του γιατί φοβάται.
Νυστάζεις, κουράστηκες, αλλά πρέπει να μείνεις εκεί γιατί αν πας να κάνεις βήμα θα σε πάρει από πίσω ή θα αρχίσει να ουρλιάζει.
Αν κοιμηθεί κατά τις εντεκάμιση-δώδεκα παρά, το θεωρείς επιτυχία.

Και αυτός ο καθημερινός κύκλος δεν κλείνει ποτέ. Χρειάζεσαι επειγόντως ΒΟΗΘΕΙΑ.

Τι φταίει και δεν κοιμάται το παιδί;

Οι γονείς που παλεύουν κάθε βράδυ να βάλουν τα παιδιά τους για ύπνο είναι πολλοί και εγώ είμαι ένας από αυτούς.

Δυστυχώς, ο ύπνος του παιδιού, είναι μια εμπειρία που απέχει πολύ από τις εικόνες που συνήθως βλέπουμε στις διαφημίσεις. Η μαμά πλησιάζει το παιδάκι στο κρεβατάκι, του δίνει ένα ποτήρι γάλα, αυτό το πίνει ενώ ακούγεται μια απαλή μουσικούλα, ξαπλώνει το παιδάκι, δίνει φιλάκι στη μαμά, η μαμά το σκεπάζει και το παιδάκι κλείνει τα μάτια χαμογελαστό.
Και αμέσως γεννιέται το ερώτημα ‘Γιατί η δική μου πραγματικότητα είναι τόσο διαφορετική;’.

Εάν το παιδί σου δυσκολεύεται συνεχώς να πάει για ύπνο, πρώτα απ’ όλα προσπάθησε να εντοπίσεις ποια είναι η αιτία. Ορισμένοι συνηθισμένοι λόγοι που τα παιδιά δυσκολεύονται ή δεν θέλουν να πάνε για ύπνο είναι οι εξής:

  • Το παιδί δεν θέλει να αφήσει τη διασκέδαση.

Αν πείτε στο παιδί ότι ήρθε η ώρα να πάει για ύπνο, ενώ οι υπόλοιποι στο σπίτι ασχολείστε ακόμη με κάποια δραστηριότητα, το πιο πιθανό είναι να αισθανθεί ότι «το αφήνετε στην απ’ έξω» και να αντιδράσει. Αν υπάρχουν μεγαλύτερα αδέρφια που συνεχίζουν να παίζουν κάποιο παιχνίδι, αν εσείς βλέπετε τηλεόραση  ή παίζετε με το σκύλο, θα νιώσει πως  το απομονώνετε και δεν θα θέλει να πάει για ύπνο.

 

  • Δεν έχει προετοιμαστεί για τη μετάβαση στον ύπνο.

Όταν το παιδί παίζει, βλέπει κάποιο βίντεο ή κάνει κάποια δραστηριότητα, του είναι πολύ δύσκολο μόλις σταματήσει αυτό που κάνει να πάει αμέσως για ύπνο. Η ξαφνική μετάβαση στον ύπνο, προκαλεί αναστάτωση στα παιδιά. Χρειάζεται να το προετοιμάσουμε κατάλληλα, δίνοντάς του χρόνο και ηρεμία.

 

  • Το παιδί είναι κουρασμένο.

Πολλές φορές πιστεύουμε πως αν κουραστεί το παιδί πολύ θα πέσει ‘ψόφιο’ για ύπνο. Στην πραγματικότητα όμως η υπερβολική κούραση οδηγεί τα παιδιά σε υπερκινητικότητα, πράγμα που κάνει ακόμη πιο δύσκολο τον ύπνο. Ένα κουρασμένο παιδί επίσης έχει δυσκολία στο να δώσει προσοχή, να ακολουθήσει οδηγίες και παρουσιάζει επιθετική συμπεριφορά.

 

  • Το παιδί είναι αγχωμένο ή ανησυχεί για κάτι.

Το άγχος και η ανησυχία δεν επηρεάζει μόνο τους ενήλικες, αλλά και τα μικρά παιδιά. Οι λόγοι για τους οποίους μπορεί να ανησυχεί ένα μικρό παιδί μπορεί να είναι οτιδήποτε.
Μπορεί να είναι κάποια εξέλιξη στη ζωή τους όπως αλλαγή σπιτιού, αλλαγή σχολείου, κόψιμο πάνας, ένα νέο μέλος στο σπίτι. Αν μέχρι χτες κοιμόταν στο κρεβάτι σου, καταλαβαίνεις  ότι του είναι δύσκολο να προσαρμοστεί με τη νέα κατάσταση.
Μπορεί  να ανησυχούν για κάτι που συνέβη στο σχολείο ή ακόμη επειδή χρειάζονται περισσότερο χρόνο με κάποιον γονέα που δουλεύει αρκετά.
Μπορεί, επίσης, μια ιστορία που άκουσε ή κάτι που είδε σε κάποιο παιδικό να του προκάλεσε ανησυχίες. Θυμάμαι ένα βράδυ που η μικρή μου δεν άφηνε τον μπαμπά της να φύγει από το δωμάτιο, για να μην βγει έξω και χαθεί, και μετά εγώ παντρευτώ κάποιον «στρίγγλο».

Εάν αυτή είναι μια καθημερινή κατάσταση, καλό θα ήταν να συμβουλευτείς και τον παιδίατρο του παιδιού, προκειμένου να αποκλείσεις τυχόν ιατρικούς λόγους που μπορεί να επηρεάζουν τον ύπνο του παιδιού σου.

Τι μπορείς να κάνεις;

Είναι πολύ σημαντικό να  αντιμετωπίσεις το ζήτημα του ύπνου το συντομότερο δυνατόν. Ένα παιδί που δεν κοιμάται σωστά μπορεί να εμφανίσει δυσκολία συγκέντρωσης και μάθησης. Επίσης η έλλειψη ύπνου, κατά τους ειδικούς, επηρεάζει την διάθεση των παιδιών, την ανάπτυξη τους και το ανοσοποιητικό τους.

Άλλωστε πρέπει να σκεφτείς και τον εαυτό σου. Ξεκίνα κάνοντας μια κουβέντα με όλους στο σπίτι και εξήγησέ τους πως στο εξής κάποια πράγματα θα πρέπει να αλλάξουν για το καλό του παιδιού, το δικό σου και όλων σας. Ίσως να μην αρέσουν σε όλους αυτές οι αλλαγές, αλλά θα πρέπει να εξηγήσεις πόσο σε επηρεάζει αυτή η κατάσταση, πόσο σε κούρασε και να ζητήσεις να βοηθήσουν όλοι και να συνεργαστούν σε αυτό.

Θα πρέπει να δημιουργήσεις μια ρουτίνα ύπνου για το παιδί που θα σας ωφελήσει όλους. Το να ακολουθήσεις μια σταθερή και προβλέψιμη ρουτίνα είναι ένα ισχυρό εργαλείο, για να κερδίσεις τη μάχη που δίνεις καθημερινά, να βάλεις το παιδί σου για ύπνο.
Και φυσικά να είσαι προετοιμασμένη για αντιδράσεις. Είναι απίθανο ένα παιδί που μέχρι χθες κοιμόταν στις 11:00 και 12:00 σήμερα να κοιμηθεί στις 9.
Πάρε μια βαθιά ανάσα και οπλίσου με πολύ πολύ υπομονή. Η δημιουργία μιας νέας ρουτίνας θα πρέπει να γίνει σταδιακά.

Η ρουτίνα του ύπνου θα πρέπει να ξεκινά τουλάχιστον 2 ώρες  πριν από την ώρα του ύπνου. Εάν για παράδειγμα θέλεις το παιδί σου να έχει κοιμηθεί στις 10, ξεκίνα από τις 8.

-Ξεκινήστε με κάποιο παιχνίδι που περιλαμβάνει άσκηση.

Αν είναι καλοκαίρι, μπορεί να πάει κάποιος με το παιδί στην παιδική χαρά ή σε κάποιο πάρκο και να το αφήσει να παίξει λίγο. Αν είστε μέσα στο σπίτι, κάντε κάτι έντονο μαζί. Κάτι που αρέσει στο παιδί. Η κόρη μου έχει αδυναμία στο χορό και στο κυνηγητό. Οπότε βάζουμε βιντεάκια στο YouTube και χορεύουμε. Μετά παίζουμε κυνηγητό και τρέχουμε σαν τις τρελές γύρω-γύρω από το τραπέζι.
Η άσκηση βοηθά τα παιδιά να κοιμούνται τα βράδια.

-Κατέβασε λίγο τους ρυθμούς.

Εξήγησε στο παιδί ότι τώρα θα ξεκουραστείτε λίγο και απασχόλησέ το με κάτι πιο ήπιων τόνων. Είναι η ώρα που θα του επιτρέψεις, αν θέλει να χαζέψει κάποιο παιδικό ή βιντεάκι, αλλά για μισή ώρα μόνο. Όχι περισσότερο. Όσο κι αν κλαίει κι αν χτυπιέται οι οθόνες κλείνουν. Είναι κανόνας πια.
Εάν δεν θέλει μπορεί να παίξει κάποιο άλλο ήρεμο παιχνίδι, να κάνει μία βιντεοκλήση στην γιαγιά, να σε βοηθήσει σε κάποια δουλειά ή στην προετοιμασία του δείπνου.

-Φάτε το βραδινό σας.

Κράτα μια σταθερή ώρα που τρώτε το βραδινό σας και να είσαι συνεπής σ’ αυτό. Αυτή είναι και η ώρα που κλείνουν όλες οι οθόνες στο σπίτι. Είναι σημαντικό όλη η οικογένεια να ακολουθήσει σε αυτό. Τουλάχιστον όσοι βρίσκεστε σπίτι εκείνη την ώρα. Κάντε το βραδινό σας ευχάριστο. Βάλτε στοίχημα ποιος θα φάει πρώτος, πείτε ιστορίες, κάντε αστείες γκριμάτσες.

-Τακτοποιήστε το χώρο σας.

Μετά το δείπνο μαζέψτε το τραπέζι μαζί, πλύνετε τα πιάτα και μαζέψτε όλα τα παιχνίδια. Ζήτα από το παιδί να σε βοηθήσει και υποσχέσου του  ότι στη συνέχεια θα το βοηθήσεις και εσύ να μαζέψει τα πράγματά του. Ξέρω, δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται, άλλα επιμένετε καθημερινά. Κάντε διαγωνισμό ποιος θα μαζέψει πιο πολλά και επιβράβευσέ το.

-Ετοίμασε το παιδί για ύπνο.

Τώρα ήρθε η ώρα να κάνεις το παιδί μπάνιο (ή να το παρακάμψεις), να πλύνει τα δοντάκια του και να βάλει πιτζάμες. Όταν το παιδί αρνείται να κάνει κάτι από αυτά βρες τρόπους να κάνεις τη διαδικασία διασκεδαστική.

Η Αθηνά (η κόρη μου) είχε συνηθίσει να γεμίζουμε την μπανιέρα, να παίρνει και τα παιχνίδια της και να ξεχνιέται μέσα στο μπάνιο. Πρόσφατα μετακομίσαμε σε ένα διαμέρισμα που έχει ντουζιέρα. Όπως καταλαβαίνεις στην αρχή η ώρα του μπάνιου ήταν ένα δράμα. Τότε της έδωσα ένα σφουγγαράκι και της είπα ότι μπορεί να παίρνει μαζί της  όποιο παιχνίδι χρειάζεται μπάνιο και να το σαπουνίζει. Επιπλέον ο Μάνος (ο μπαμπάς της) της αγόρασε ένα τηλέφωνο μπάνιου, που αλλάζει χρώματα. Ξετρελάθηκε!
Επίσης, της έδωσα και μια παλιά οδοντόβουρτσα για τα παιχνίδια της, και μόλις της πω «Ποιος θα πλύνει δοντάκια σήμερα;», τρέχει να βρει ένα παιχνίδι που θα πλύνει τα δόντια του μαζί μας. Κάθε βράδυ και από ένα. Αυτή είναι η συμφωνία.

See Also


Δώσε στο παιδί σου την ευκαιρία να επιλέξει κάτι. Έτσι είναι πολύ πιο εύκολο να συνεργαστεί. Μπορείς ακόμη να του ζητήσεις να διαλέξει ανάμεσα από δύο πιτζάμες.

Σ’ αυτό σημείο πρέπει να επιστρατεύσεις όλη σου τη φαντασία. Δοκίμασε ό,τι πιστεύεις πως μπορεί να πιάσει και καλή επιτυχία!

-Χαμήλωσε όλα τα φώτα.

Αφού βεβαιωθείς πως όλα τα μέλη της οικογένειας υπακούουν στον κανόνα ‘όχι οθόνες’, σβήσε όλα τα δυνατά φώτα και άναψε κάποιο μικρό σποτάκι ή πορτατίφ.

-Μείνε ήρεμη

Μην ξεχάσεις πως είναι βέβαιο ότι το παιδί στην αρχή θα αντιδράσει. Προετοιμάσου ψυχολογικά γι’ αυτή την αντίσταση και προσπάθησε να παραμείνεις όσο πιο ήρεμη γίνεται γιατί οι δυνατές φωνές είναι διεγερτικές  και φέρνουν τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιθυμούμε. Όσο κι αν το παιδί σου ουρλιάζει εσύ βράχος! Κράτα τους τόνους χαμηλούς.

Να του μιλάς ήρεμα, αλλά να είσαι σταθερή. Ακόμη και τη στιγμή που δεν θα μπορείς άλλο να το ακούς να κλαίει, γιατί θα θέλει να σηκωθεί από το κρεβάτι, να πάει πάλι τουαλέτα, να ξαναπεί καληνύχτα στο μπαμπά, ζήτα του πάλι να επιστρέψει στο κρεβάτι.

-Σπάσε τη ρουτίνα ανάλογα με την περίσταση.

Εάν πάτε κάποια εκδρομή, διακοπές ή έχετε επισκέψεις μπορείς, κατ’ εξαίρεση, να σπάσεις τη ρουτίνα, αλλά πάντα να εξηγείς στο παιδί σου, πως αυτό συμβαίνει μόνο για σήμερα, και από αύριο θα ακολουθήσετε  και πάλι  τους κανόνες .

-Μην ακούς τι σου λέω.

Ναι, καλά διάβασες! Αυτό το τελευταίο είναι το πιο σημαντικό απ’ όλα. Σίγουρα πάνω στην απογοήτευσή σου γι’ αυτή την κατάσταση, θα το συζητάς με τη μαμά σου, με φίλες, με γνωστές, θα διαβάζεις άρθρα με συμβουλές (καλή ώρα), προκειμένου να βρεις μια διέξοδο. Ό,τι , μα ό,τι, κι αν ακούσεις μην το ακολουθήσεις πιστά.

Κανένα παιδάκι δεν είναι ίδιο με κάποιο άλλο, ακόμη και αν μεγαλώνουν στο ίδιο σπίτι. Μην κάνεις το λάθος να συγκρίνεις τη ζωή σου ή το παιδί σου με οποιοδήποτε άλλο. Αντί αυτού, κάνε υπομονή, πειραματίσου με τις ώρες που θα κάνεις το καθετί, και βρες σταδιακά τι λειτουργεί για το δικό σου παιδί. Δουλέψτε, όλη η οικογένεια, σαν μια ομάδα, για να βρείτε τελικά ένα πρόγραμμα που να λειτουργεί για όλους.

Ελπίζω να σε βοήθησα. Καλή Επιτυχία.

Βρήκες το άρθρο αυτό χρήσιμο; Νιώσε ελεύθερα να μου στείλεις οποιοδήποτε σχόλιο.

Εάν πιστεύεις πως μπορεί να βοηθήσει κάποιον μοιράσου το.

Εάν θες να ενημερώνεσαι για τα νέα άρθρα που δημοσιεύω μπορείς να κάνεις εγγραφή στο newsletter ή να με ακολουθήσεις στα social media ( Facebook, Instagram, Pinterest

What's Your Reaction?
Αγαπώ
0
Δεν είμαι σίγουρη
0
Ενθουσιασμένη
0
Μη ξεράσω...
0
Χαρούμενη
0

Simple Happy | Copyright © 2020.

ALL RIGHTS RESERVED.

Scroll To Top